Bescherm je zelf tegen de zon

Zonnestralen stimuleren bepaalde cellen in de huid om pigment te maken. Pigment is een bruine kleurstof die de huid tegen de zonnestralen beschermt. Bovendien wordt de buitenste laag van de huid onder invloed van de zon wat dikker. Ook dat beschermt de huid tegen de zon. Door deze natuurlijke bescherming kunt u op den duur langer in de zon blijven, zonder te verbranden. 
Als de huid te veel en te lang zon krijgt, biedt de huid te weinig bescherming. Uw huid kan dan verbranden. 

Hoe ontstaat verbrande huid? 
Als u met een bleke huid lang gaat zonnen, geeft u uw huid niet de tijd haar beschermende werking op te bouwen. U kunt dan verbranden. Hoe snel u verbrandt, hangt af van uw huidtype. Het gevoeligst zijn mensen met een lichte huidskleur, rood(blond) haar en blauwe ogen. Door verbranding van de huid, veel zon op de huid of gebruik van de zonnebank wordt de kans op snellere veroudering van de huid, beschadigingen en het ontstaan van huidkanker groter. 

Hoe kunt u zich het beste beschermen? 
Blijf niet te lang in de zon als uw huid nog niet aan de zon gewend is. Begin bijvoorbeeld met 20 minuten en bouw dat langzaam verder op. Houd er rekening mee dat de zonkracht tussen 11.00 en 15.00 uur het grootst is en dat water, strand en sneeuw de stralen weerkaatsen, waardoor u sneller verbrandt. Een goede zonnebrandcreme is belangrijk om verbranding te voorkomen. Hoe hoger de beschermingsfactor, hoe langer u in de zon kunt blijven zonder te verbranden. Smeer tenminste iedere twee uur met een zonnebrandcreme van minimaal factor 15 bij buitenactiviteiten. Gebruik een zonnebrandcreme van minimaal factor 30 als u een lichte huid heeft of tijdens de vakantie. Na het zwemmen moet u opnieuw insmeren. Voor kinderen die in het water spelen, is een waterbestendig zonnebrandmiddel handig.

Ongemak in de winter: wintertenen en -handen.

Als het kouder wordt kunt u last krijgen van winterhanden of wintertenen. Nadat u in de kou bent geweest, kunnen uw vingers of tenen gaan jeuken of pijn doen.

Het fenomeen van Raynaud geeft klachten die hierop lijken. U krijgt dan aanvallen van koude en gevoelloze witte vingers door bijvoorbeeld kou of stress.

Houd uw hele lichaam, uw vingers en voeten warm met een muts, handschoenen en warme sokken. Ook al is het buiten niet zo koud, zorg bij het fenomeen van Raynaud dat uw lichaam warm blijft. Dit kan ook al [..]

Praktijknummer

Geerlings 075-62 812 12
Sana 075-62 819 90
Walpot 075-62 828 65

Adres

Lagedijk 3b
1541 KA Koog aan de Zaan