Pas op voor de teek

Wanneer het mooier weer wordt is het fijn om de natuur in te gaan. Lekker wandelen in het bos, liggen in het gras in de tuin of een park en genieten van het zonnetje. Helaas komt het voor dat na zo n heerlijk dagje ontspannen er een onaangename verrassing ontdekt wordt op de huid in de vorm van een teek.
Teken zijn kleine zwart/bruine spinachtige diertjes die zich vastbijten in de huid van mensen en (huis)dieren. Teken leven vooral in hoog gras, bos, heide, in struiken, parken en tuinen. Ze zijn vooral actief van maart tot oktober. Teken houden van een vochtige omgeving en zullen dan ook op de huid te vinden zijn op plekken die wat vochtiger zijn zoals knieholten, oksels, liezen, bilspleet en bij kinderen vaak achter de oren en rond de haargrens.
Ze zuigen zich vol met bloed en laten vanzelf los als ze voldaan zijn. Als u een tekenbeet heeft opgelopen is het raadzaam de teek zo snel mogelijk te verwijderen. Bij de apotheek en drogist zijn speciale tangetjes te koop met instructies hoe de teek te verwijderen.
Sommige teken zijn besmet met bacterien en kunnen ziekten overdragen. De meest beruchte is de Ziekte van Lyme. Wij willen graag dat u contact opneemt als:
U de teek niet kunt/durft te verwijderen
Of als deze langer dan 24 uur in de huid heeft gezeten.
U een rode ronde ring rondom de bijtplaats ontdekt (tot 3 maanden NA de beet)
Als u zich grieperig voelt en koorts, spierpijn, hoofdpijn of vermoeidheidsklachten heeft. (Tot 3 maanden NA de beet)
Als u dubbelziet of een scheef gezicht heeft na een tekenbeet
Als u gewrichtsklachten krijgt NA een tekenbeet.

De ziekte van Lyme kan alleen worden vastgesteld door een bloedonderzoek. Voor meer informatie over de ziekte van Lyme, kunt u ons altijd bellen of de site https://www.thuisarts.nl/tekenbeet/ik-heb-tekenbeet

Prik tegen hersenvliesontsteking

Voor als je tussen de 14 en 18 jaar bent.
Er worden de laatste jaren meer jongeren ziek door een bacterie: de meningokok type W.
Ze krijgen hersenvliesontsteking: een ernstige ziekte waar je aan kunt overlijden of gehandicapt van kunt raken (zoals doof, blind of verlamd).
Daarom kun je een prik halen die je beschermt tegen deze bacterie. Je krijgt hier vanzelf een uitnodiging voor in je brievenbus.

Ben je geboren tussen 1 mei en 31 december 2004? Dan krijg je de komende wek [..]

Praktijknummer

Geerlings 075-62 812 12