Prik tegen hersenvliesontsteking

Voor als je tussen de 14 en 18 jaar bent.
Er worden de laatste jaren meer jongeren ziek door een bacterie: de meningokok type W.
Ze krijgen hersenvliesontsteking: een ernstige ziekte waar je aan kunt overlijden of gehandicapt van kunt raken (zoals doof, blind of verlamd).
Daarom kun je een prik halen die je beschermt tegen deze bacterie. Je krijgt hier vanzelf een uitnodiging voor in je brievenbus.

Ben je geboren tussen 1 mei en 31 december 2004? Dan krijg je de komende weken een uitnodiging. Ben je ouder of word je volgend jaar 14? Dan komt de uitnodiging in 2019.
In de prik zitten stukjes van de dode bacterie meningokok. Die zorgen dat je lichaam zich gaat beschermen tegen de levende bacterie. Je wordt daar niet ziek van.
Krijg je de levende bacterie daarna binnen? Bijvoorbeeld als je iemand zoent of als iemand niest of hoest? Dan kan die bacterie je niet meer ziek maken.
Meer informatie op Deelditnietmetjevrienden.rivm.nl.

Verhoogd risico op huidkanker bij gebruik hydrochloorthiazide.

Hoe erg is deze vorm van huidkanker?
Het gaat niet om melanomen, maar om vormen van huidkanker die goed te behandelen zijn (basaalcelcarcinoom en plaveiselcelcarcinoom). Het zaait bijna nooit uit. Belangrijk is wel dat u op tijd naar de dokter gaat als u een verdacht plekje op uw huid vindt.

Hoe groot is het risico op huidkanker bij gebruik van hydrochloorthiazide?
De kans op deze huidkankers is groter als u hydrochloorthiazide meer dan 6 jaar heeft gebruikt. [..]

Praktijknummer

Geerlings 075-62 812 12