7 Tips tegen reisziekte

Reisziekte is een verzamelnaam voor wagenziekte, zeeziekte en luchtziekte. Met reisziekte wordt u misselijk tijdens een autorit of vliegreis of op een boot. Ook in de bus, tram, trein of lift kunt u er last van hebben. Verder kunnen draaimolens, schommels of achtbanen iemand ‘reisziek’ maken. En u kunt reisziek worden als u met een 3D-bril een film kijkt op een groot scherm of als u computerspelletjes doet. 
Reisziekte is vervelend, u kunt er erg beroerd van worden. Maar het is niet ernstig. Het verschijnsel wordt veroorzaakt door het evenwichtsorgaan. Zodra de reis voorbij is, gaat u zich weer beter voelen. 
De een voelt zich na 5 minuten weer goed. De ander moet nog even gaan liggen om bij te komen. Na een uur voelen de meesten zich weer helemaal fit. Als u lang op een schip zit, kan de reisziekte al tijdens de reis helemaal verdwijnen. Uw evenwichtsorganen lijken zich aan te passen. Komt u daarna weer aan land, dan merkt u hoezeer uw evenwichtsorganen zich hebben aangepast. Het voelt dan nog een tijdje net alsof u nog op het schip zit. Dit zijn de zogenoemde ‘zeebenen’. 

Wat zijn de verschijnselen van reisziekte? 
Verschijnselen van reisziekte zijn: 
- misselijkheid/ braken 
- bleek zien 
- zweten 
- onrustige ademhaling 
- slap, lusteloos ongeïnteresseerd voelen/zijn 
- slaperig 
- duizeligheid (licht gevoel in het hoofd) 
- hoofdpijn 
Sommige mensen hebben zelden klachten, bijvoorbeeld alleen op zee. Anderen voelen zich bij elke autorit misselijk. U kunt zelfs al klachten krijgen als u aan reizen denkt, nog voordat u onderweg bent. 

Wat kunt u zelf doen aan reisziekte? 
Er is veel wat u zelf kunt uitproberen om uw klachten te voorkómen of te verminderen. Er is maar weinig onderzoek gedaan naar het effect van deze adviezen, maar het is zeker het proberen waard. U merkt zelf of het helpt. 

7 Tips tegen reisziekte: 
1. Ga uitgerust op reis. Als je moe bent, ben je gevoeliger voor reisziekte. 
2. Bent u lang onderweg, neem dan minstens 3 lichte maaltijden per dag. Eet zo min mogelijk vet en ongezond voedsel en vermijd alchohol 
3. Rijdt u met anderen mee? Vraag of u voorin mag zitten. Hoe beter u alles voor u kunt zien, hoe minder de klachten. Vraag de bestuurder om rustig op te trekken, te remmen en bochten te nemen. 
4. Kijk in de richting waarin u reist (vooruit) naar een vast punt in de verte. Probeer uw hoofd niet al te veel te bewegen. Of sluit uw ogen. 
5. Probeer te slapen tijdens de reis. Als u slaapt, verdwijnen de verschijnselen. Om makkelijker in slaap te vallen, kunt u het donker maken (door iets voor het raam te doen). Ook kunt u een kussentje in uw nek leggen. 
6. Zorg voor frisse, koele lucht. Doe in de auto een raampje open en zet de verwarming laag of de airco aan. 
7. Ga op een schip naar buiten voor frisse lucht, blijf in een vliegtuig zoveel mogelijk in beweging. 
Uw lichaam went op den duur aan de bewegingen tijdens de reis. Bij een lange zeereis bijvoorbeeld worden de klachten vaak na een aantal dagen minder. Zodra de reis voorbij is, gaat u zich weer beter voelen. De een voelt zich na 5 minuten weer goed. De ander moet nog even gaan liggen om bij te komen. Na een uur voelen de meesten zich weer helemaal fit. Mocht u nog vragen hebben, bel ons gerust voor advies.

Geen afspraken maken aan de balie per 1 mei 2019

In verband met de nieuwe privacywet die vorig jaar is in gegaan mogen we aan de balie geen afspraken meer inplannen

U wordt vriendelijk verzocht telefonisch contact met ons op te nemen voor het inplannen van afspraken of het PatientPortaal te gebruiken via de website.

We breiden daartoe de telefonische bereikbaarheid uit.

Onze excuses voor de eventuele overlast, we hopen op uw begrip. [..]

Praktijknummer

Geerlings 075-62 812 12
Sana 075-62 819 90
Walpot 075-62 828 65
Voor spoed kies optie 1

Adres

Lagedijk 3b
1541 KA Koog aan de Zaan