Pas op voor de teek

Wanneer het mooier weer wordt is het fijn om de natuur in te gaan. Lekker wandelen in het bos, liggen in het gras in de tuin of een park en genieten van het zonnetje. Helaas komt het voor dat na zo n heerlijk dagje ontspannen er een onaangename verrassing ontdekt wordt op de huid in de vorm van een teek.
Teken zijn kleine zwart/bruine spinachtige diertjes die zich vastbijten in de huid van mensen en (huis)dieren. Teken leven vooral in hoog gras, bos, heide, in struiken, parken en tuinen. Ze zijn vooral actief van maart tot oktober. Teken houden van een vochtige omgeving en zullen dan ook op de huid te vinden zijn op plekken die wat vochtiger zijn zoals knieholten, oksels, liezen, bilspleet en bij kinderen vaak achter de oren en rond de haargrens.
Ze zuigen zich vol met bloed en laten vanzelf los als ze voldaan zijn. Als u een tekenbeet heeft opgelopen is het raadzaam de teek zo snel mogelijk te verwijderen. Bij de apotheek en drogist zijn speciale tangetjes te koop met instructies hoe de teek te verwijderen.
Sommige teken zijn besmet met bacterien en kunnen ziekten overdragen. De meest beruchte is de Ziekte van Lyme. Wij willen graag dat u contact opneemt als:
U de teek niet kunt/durft te verwijderen
Of als deze langer dan 24 uur in de huid heeft gezeten.
U een rode ronde ring rondom de bijtplaats ontdekt (tot 3 maanden NA de beet)
Als u zich grieperig voelt en koorts, spierpijn, hoofdpijn of vermoeidheidsklachten heeft. (Tot 3 maanden NA de beet)
Als u dubbelziet of een scheef gezicht heeft na een tekenbeet
Als u gewrichtsklachten krijgt NA een tekenbeet.

De ziekte van Lyme kan alleen worden vastgesteld door een bloedonderzoek. Voor meer informatie over de ziekte van Lyme, kunt u ons altijd bellen of de site https://www.thuisarts.nl/tekenbeet/ik-heb-tekenbeet

Toegang tot uw medische gegevens door huisartsenpost

Tijdens de coronacrisis kan het gebeuren dat u buiten onze openingstijden een huisarts nodig heeft. Dan komt u bij de huisartsenpost. Of u wordt naar de spoedeisende hulp in het ziekenhuis gestuurd. De artsen op de huisartsenpost en spoedeisende hulp willen u snel kunnen helpen. Het is daarom belangrijk dat zij kunnen kijken naar de medische gegevens die uw huisarts van u bijhoudt.

Misschien heeft u ons al laten weten dat de huisartsenpost uw medische gegevens mag bekijken. Maar ruim de helft van de Nederlanders [..]

Praktijknummer

Geerlings 075-62 812 12